Tips voor gezond lunchen zonder brood

 

Heb je broodnodig wat broodloze lunch-inspiratie nodig? Dan ben je op de goede pagina beland! 

Enkele jaren geleden zijn wij begonnen met per dag maximaal 1 maaltijd met gluten te eten, in plaats van er mee te ontbijten, lunchen en dineren. Uiteindelijk heeft dit zich uitgebreid en eten we vaak dagenlang zonder gluten. En dat voelt goed! Maar je moet er wel vaak een beroep op je inspiratie voor doen, want het is even andere koek dan het dagelijkse bammetje waarbinnen je natuurlijk eindeloos kunt variëren met beleg, maar je de basis altijd hetzelfde houdt. En daarom geef ik je een aantal tips waarmee je jouw eigen broodloze lunches kunt samenstellen. Zo zet je elke dag een heerlijke voedzame lunch op tafel.

 

Minder brood =  meer voedingsstoffen

Minderen met brood is voor je darmen en je gezondheid altijd een goed idee. Door de grote hoeveelheid gaanproducten die we dagelijks eten is ons voedingspatroon buitengewoon eenzijdig. 

 

De energie inname van de gemiddelde Nederlander is hoofdzakelijk afkomstig uit vier bronnen die in ontelbaar verschillende vormen worden gegeten:

  • Graan
  • Zuivel
  • Suiker
  • Plantaardige vetten

Denk er maar eens bij na, hoe vaak staat er bij jou iets op tafel dat gemaakt is van graan of meel? Zelf ben ik er altijd net zo schuldig aan geweest, en zag ik een wit pistoletje als een ander voedingsmiddel dan een bruine boterham, een liga biscuit of een bordje spaghetti. Maar in feite eet je dus precies hetzelfde!

 

Een eenzijdige voeding betekent een eenzijdige aanvoer van voedingsstoffen. En omdat brood en graan ook nog eens niet het meest gezonde voedingsmiddel is, kan zo'n eenzijdig voedingspatroon gemakkelijk leiden tot tekorten. Door wat vaker te kiezen voor alternatieven  zonder graan (en ook hiertussen af te wisselen),  lever je jouw lichaam een hoop andere voedingsstoffen aan, krijg je minder gluten binnen, waarschijnlijk minder koolhydraten, minder antinutriënten en meer bioactieve stoffen die je gezondheid ondersteunen. En dat zal je goed doen. Want een gezonder voedingspatroon is de basis van ook een gezondere jij!

 

Hoewel het samenstellen van een lunch zonder brood misschien iets meer tijd in beslag nemen dan het besmeren van 2 boterhammen krijg je er uiteindelijk zoveel voor terug in de vorm van energie, minder darmklachten, misschien wel minder huidklachten en een scherpere geest!

 

Net als met alle nieuwe dingen die je gaat doen geldt ook hierbij: oefening baart kunst. Zet er een aantal weken voor op, bouw de hoeveelheid granen die je eet stapje voor stapje af en voor je het beseft is jouw nieuwe eetstijl een gewoonte geworden.

 

Lunch ideeën zonder brood

Zeg vaarwel tegen dat zakje met geplette boterhammen in je tas, want met deze lunchtips steel je elke dag de show op je werk. Met behulp van een handige lunch thermos fles of hersluitbare lunch bakjes kun je ze overal gemakkelijk mee naartoe nemen.

  • Maak eens per week een grote pan soep. Zo heb je voor meerdere dagen en meerdere gezinsleden een gezonde lunch. 's Ochtends even snel opwarmen en mee in de thermos. Stukje fruit of een gekookt ei erbij en je lunch is compleet.
  • Maak een extra portie van je diner met lekker veel groente. Zet gelijk apart (om te voorkomen dat je de pan toch maar leeg eet) en gebruik die de dag erna als lunch. Opwarmen is vaak niet eens nodig, dus zelfs met een kantoor zonder faciliteiten geen enkel probleem.
  • Bewaar groente die je over hebt altijd, ook al is het heel weinig. Met een gebakken eitje en een stukje fruit heb je in een handomdraai weer een gezonde lunch. Groenten als bloemkool of zoete aardappel zijn zelfs heel gemakkelijk om te toveren in pannenkoekjes, met een eitje en wat boekweitmeel. Yumm!
     
  • Zorg dat je twee goed vullende salades in je repertoire hebt die je altijd gemakkelijk kunt maken. Zo heb ik bijvoorbeeld altijd gekookte bietjes in huis die het perfect doen met geitenkaas en walnoten. Maar ook wat gekookte quinoa met elke soort groente die nog toevallig in de koelkast ligt is een optie. Bijvoorbeeld met paprika, champignons, courgette en een hand met amandelen. En vergeet nooit om je overtollige zoete aardappel of pastinaak te bewaren!
     
  • Zorg dat je altijd eieren in huis hebt. Met elke groente die je over hebt maak je een heerlijke omelet of roerei. Of beleg met gerookte zalm of eet met schijfjes avocado en wat rauwkost. Alweer een broodmaaltijd overgeslagen!
     
  • Eieren zijn tevens een super optie voor het maken van een quiche. Bak je favoriete groente, meng met geklutst ei en kruiden naar keuze. Voeg wat tomatenpuree toe of gepureerde pompoen, giet in een cakeblik of ovenschaal en met 40 minuutjes heb je een heerlijke voedzame quiche. Lekker met een groene salade! Je kunt quiche ook in stukken invriezen om op een later moment te eten als je minder tijd hebt.
  • Rijstwafels zijn een ideale bodem voor allerlei soorten broodbeleg. Op zichzelf niet echt gezond, maar wel een goede bodem voor een gezond totaalplaatje. Beleg met gezonde eiwit- en vetrijke producten (eieren, gevogelte, vette vis, avocado, notenpasta) en combineer met een stuk fruit of wat groente voor een complete maaltijd. Check 6 heerlijke rijstwafelideetjes op de recepten pagina.
     
  • Ook wrapjes zijn een ideale bodem voor heerlijk beleg en je kunt er EINDELOOS mee variëren. Je kunt wrapjes maken van geklutst ei met kokosmelk, of van boekweit-, teff- of havermeel. Wel granen, geen gluten. Lekker met:
    • Notenpasta, banaan en kokosflakes
    • Gebakken appel met kaneel en gehakte amandelen
    • Pesto, kipfilet en rauwkost
    • Geitenkaas, walnoten, rozijntjes en spinazie
    • Avocado, zalm, rucola en pijnboompitjes 
       
  • Verschillende soorten rauwkost met dip van avocado of (zelfgemaakte) hummus. 

Heb jij nog ideetjes voor lunches zonder brood, gluten of koezuivel? Laat het me weten, ik ben altijd op zoek naar inspiratie!

Reactie schrijven

Commentaren: 0